“Jens Bogren, aka Fascination Street Studios, approached us a few years after the release of “Remedy Lane“, saying he was a fan of the band and kindly offered his services (…) and I always wondered how those albums would have sounded in the careof his skillful hands. Maybe it was time to find out?“ – Daniel Gildenlöw
Jens Bogren er ikke nogen Hr. Hvem-Som-Helst. Han har fra sit Fascination Street Studios i mange år fungeret som en af de der uundværlige troldmænd, der formår at skrue på knapperne, så al lyd buldrer ud af højttalerne, klart og tydelig, men med så meget bøf i både top og bund, at man føler det som om man står i maskinrummet på et fragtskib. Han er blandt andet ansvarlig for at ensrette (på godt og ondt) lydbilledet hos kunstnernavne som Syphony X, Opeth, Haken, Amon Amarth, JAmes Labrie og Devin Townsend. To name a few.
Æstetiske overvejelser
Der er noget transparent og glat midt i al det voldsomme udtryk som på mange måder kaster lidt for meget glans over metalgenren, ikke kun hos Bogren, men som mixing ideal generelt og man kan altid diskutere, om det piller lidt af det “onde” af metallen. Men omvendt formår det rette mix ofte at intensivere det voldsomme udtryk, netop fordi man tydeligere hører og forstår de dynamiske overvejelser i numrenes komposition og handling. Når de virkelig dygtige kunstnere laver et mesterværk, så bliver det derved blot betonet yderligere, når det mixes mesterligt, kan man sige. Bandene på de nedre hylder overlever ofte bedst på de gamle produktioner, da det mudrede billede slører unøjagtigheder. Igen kan man så diskutere om der er mere charme over hørbare fejl i mixet af det tidlige Kreator album “Exreme Agression” (Randy Burns) eller de højpolerede finesser på det ny Symphony X “Underworld” (Jens Bogren).
Hvorom alting er, så har Jens Bogren længe været fascineret af Pain of Salvation og fulgt dem på sidelinjen, og nu er tiden så kommet til, at han får chance for at rode med the holiest holiest, nemlig deres nu/progrock/metal mesterværk fra 2002, “Remedy Lane”, relanceret som “Remedy Lane Re:visited (Re:mixed & Re:lived)”.
Ny lyd på gamle numre
Ok. Det er dog stort set den samme plade, men der er forskel på den gamle og ny version, og der er blevet strammet op og mange ting flyder uhindret ud af højttalerne og bidrager til en lidt større forståelse af hvad der må have været Pain of Salvations grundtanke. Man er med det samme forankret i Pain of Salavations stemning og atmosfære, og når nu alle numrene bare er fremragende og overskudsagtigt udført, så kan det selvfølgelig ikke skade at finpudse dem. Kvaliteten af lyden er reelt bedre, det diskante leje svinger ikke uhensigtsmæssigt og derved knaser utilsigtet på de forkastelige lydmedier. Den samlede lydflade er bredere og hele lytteoplevelsen er mere harmonisk.
Fremragende er hele opbygningen af pladen og at der er sammenkoblede numre, samt at vokalarbejdet den dag i dag stadig er forbløffende og præcist. De mange motiver og figurer som instrumenterne spiller, er som kommentarer til hinanden som om der verserer en korrespondance, en udvikling, ja en progression. Tag eksempelvis “The Heart of Mine”s overgang til det flotte patosfyldte “Undertow” der i særklasse viderefører og videreudvikler det medrivende drama, som allerede har udspillet sig på de forrige numre. “Room ends” følger med sekvensgenkald fra “Of Two Beginnings”, og endnu mere udfoldelse af dramatiske og fede offbeat motiver. Pain of Salvation kan deres musikalske kram som få. De skaber store og små billeder som perler på en snor, eksempelvis hhv. “Ending Theme” og elegante “This Heart Of Mine”.
Man plejer at skæve til Rush, Genesis, og the Big tree, når en lidt yngre generation pløjer løs i den progressive muld; jeg synes vi skal endnu længere ud. for når de spiller popsekvenserne, så lyder de sgu som et pop band – tag 80’er B-action filmsoundtrack-fornemmelsen fra “Of two beginnings” og den smukke ballade “Beyond the Pale” – og når de er metal så er de metal med f….. Stort M. Så kommer mellemøstlige og folkemusik elementer som de igen behandler med største respekt. Og titelnummeret rekapitulerer med futuristiske synth lyde albummets fortælling med parafraser over de vigtigste motiver. Det er et meget gennemført album, med stor spændvidde; det er mere end bare et progressivt album, det ville næsten være en for afgrænsende kategori. Derudover synes jeg ovenikøbet, at der er en råhed over dette mix, mere pondus, som manglede på deres første version, jeg tænker, at det her remix, er godt set af Pain of Salvation og Jens Bogren.
Det er IKKE forfinet lyd, det er en kraftfuld klasseudgivelse, en genudgivelse man kan forstå. Det kan man nemlig ikke altid.
Svensk progressiv rock/metal når det er bedst!
Fakta
Pain Of Salvation – Remedy Lane Re:visited
(Re:mixed & Re:lived)
Numre:
1. Of Two Beginnings (Remix) (02:24)
2. Ending Theme (Remix) (04:59)
3. Fandango (Remix) (05:51)
4. A Trace Of Blood (Remix) (08:17)
5. This Heart Of Mine (I Pledge) (Remix) (04:00)
6. Undertow (Remix) (04:47)
7. Rope Ends (Remix) (07:02)
8. Chain Sling (Remix) (03:58)
9. Dryad Of The Woods (Remix) (04:55)
10. Remedy Lane (Remix) (02:16)
11. Waking Every God (Remix) (05:19)
12. Second Love (Remix) (04:21)
13. Beyond The Pale (Remix) (10:01)
Running Time: 68:17
“Remedy Lane Re:lived” (74:29)
1. Remedy Lane (Live) (02:16)
2. Of Two Beginnings (Live) (02:36)
3. Ending Theme (Live) (05:33)
4. Fandango (Live) (06:18)
5. A Trace Of Blood (08:39)
6. This Heart Of Mine (I Pledge) (Live) (04:27)
7. Undertow (Live) (04:46)
8. Rope Ends (Live) (07:12)
9. Chain Sling (Live) (04:36)
10. Dryad Of The Woods (Live) (06:54)
11. Waking Every God (Live) (05:40)
12. Second Love (Live) (04:52)
13. Beyond The Pale (Live) (10:31)
Running Time: 74:29
Total Running Time: 142:46
Band:
Pain of Salvation 2001 (Original album):
Daniel Gildenlöw: sang, guitar, kor, percussion, keyboards
Johan Hallgren: guitar
Fredrik Hermansson: keyboard
Kristoffer Gildenlöw: bas
Johan Langell: trommer
Pain of Salvation 2014 (Live album):
Daniel Gildenlöw: Sang & guitar
Ragnar Zolberg: guitar & sang
Daniel “D2” Karlsson: keyboard
Gustaf Hielm: bas & sang
Léo Margarit: trommer & sang
www.painofsalvation.com
www.facebook.com/painofsalv
Skriv et svar