Når man ved første gennemlytning af et upcoming bands debutalbum hører slående stemmelighed med Chris Cornell og beatopkog fra Queens of the Stone Age, indrammet i et gennemtærsket og forudsigeligt mainstream hit-format, ja, så er man utrolig tæt på at dømme dem ude fra start. Men det kan godt vise sig at være en fejl.
Det nye danske band Superloader udgiver i dag deres debutalbum “Travel In Time”. Selvom bandet er nyt, er folkene bag ikke nye i branchen. De fem medlemmer Bjørn Poulsen, Thomas Bjerre Duus Stølsvig, Lasse Tolstrup Jensen, Karen Gudiksen og Morten Mariegaard har hver især spillet i bands som Black City, The Bandit, Cherry Overdrive, The Breakers, Hard Candy og Bullet Train Blast. Bandet har i deres pressemateriale følgende bandfilosofi: ”Sig tingene som de er – no bullshit”. Således er sangene “direkte og ærlige historier om break-ups og livets slag, men rummer også håbet om og troen på at kunne rejse sig igen. Livet går jo videre – uanset hvad.”
Fersk rock fra stenalderen
Det er jo godt at vide for en anmelder, og jeg vil derfor med ro i sindet tage bladet fra munden. Deres nye album starter sådan set fornuftigt, og de første 4 numre på albummet er afgjort hardrock med masser af liv og momentvis rage. Jeg tog da i hvert fald mig selv i at sidde og tappe foden med på rytmen. Men uopfindsomheden på de første to numre overskygger lidt bandets ressourcer. Pr. definition ærgrer jeg mig over, at de indleder deres album med to upersonlige numre, “City Lights” og “Travel In Time”, som er baseret på, lad os sige, en ekstrem grad af inspiration fra Queens of the Stone Ages’ studsede guitar chugs og stramme spil, navnlig deres album “Songs for the Deaf” og især nummeret “No One Knows“. Det er tæt på tyveri ved højlys dag, og jeg kan simpelhen ikke lade være med at undre mig over, hvordan dette 14 år gamle akkord- og strukturmateriale slipper gennem et bands originalitetsfilter (læs. Selvkritik).
Stærkt sammenspil
Min undren bliver faktisk endnu større, når jeg, som albummet skrider frem, finder ud af, at de jo i virkeligheden rummer rigtig mange originale ideer og at de besidder musikalitet og kreativitet. For det første er det håndværksmæssige på plads, og de er hver især dygtige på deres instrumenter, og jeg er glad for trommeslager Thomas Stølsvig, han har nogle gode stramme lilletrommeslag og der er god lyd på gryderne, hør tam’erne på “Enemy”. Generelt er der et godt drive, og bandmedlemmerne svinger flot sammen (og endda i denne “Protool-tidsalder”).
Frisk Volbeat After Dark
Og sangeren Bjørn Poulsen viser sig i den grad at have andet end post-grunge kartofler i halsen; faktisk virker det som om, at han er mest tro mod sin virkelige klang, når fraseringerne lægger sig op af gode gamle Jesper Binzers vokalarbejde. Hør igen “Enemy”, den frase hvor Poulsen synger “I Dont Want To Fight My Enemy”, det er jo Binzer Classic. I know, der er muligvis noget helt fundamentalt non cool over Binzers vokale revolvertricks, men de sidder altså fast i den danske sangskat, og dermed har de vel også uvægerligt spredt sig som en art virus i diverse øvebunkere. Og der er ingen grund til at skamme sig her, Binzer ved jo hvad han laver, og når Poulsen lyder som sig selv – en sikker beherskelse af Michael Poulsens og Binzers features (synes jeg), så slapper jeg mest af….og det virker også som om Poulsen gør det. Især med kor på, klinger det virkelig fedt. Så beskeden herfra: drop nu bare det dér villede QOTSA/post-grunge-gurglen som nu en gang er så pokkers svært at få til at lyde som ens eget udtryk.
Det er som om at Superloaders sound ændrer sig til det bedre undervejs på “Travel In Time”, og dér hvor jeg oplever at de har fundet deres personlige præg, er faktisk dér, hvor de synes at have skelet til D:A:D og Volbeats DNA og har gjort det til deres eget. Især et nummer som “Life” har en god blanding af Volbeat og D:A:D med strukturer og formled og harmonik som blandt andet D:A:D’s “Point Of View”.
Forklædt pop
Superloaders tekster er ifølge dem selv ærlige, hvilket er fint, men derudover er de ret så trivielle. Læs blot denne bid fra “Mary Lee”, hvor bandets trang til at ende på en I-lyd i hver sætning, kommer til at stå i vejen for et ellers velklingende nummer, hvor bandet svinger fedt:
Et andet eksempel, “Travel In Time”:
Men Superloader synger jo som sagt om deres egne oplevelser, om deres hverdag – og hverdagen, ved vi jo, er grundlæggende triviel, så man skal primært se de små effektivt numre som opmuntrende rygklappere på Facebook-visdomsniveau, kreeret til alle os der træder rundt i de samme stier igen og igen. Således træder Superloaders konturer tydeligere og tydeligere frem og afslører dem som et velsmurt poppet rockband med masser af sjæl, med en bunke solide standard hits. Og så er vi jo ovre i metervarergenren, som jo appellerer til mange, men hvor det er ganske få bands, som træder ud af mængden.
Udvalget og ikke mindst tilgængeligheden af musik i dag er nærmest absurd stor, og Superloaders største udfordring er at overbevise om, at de stikker nok ud fra mængden til at man skal vælge deres album fremfor de tusindevis af alternativer.
Dyrk jer selv
Men når de slapper af i deres eget udtryk og gedigne sammenspil, så virker alle de klassiske revolvertricks til deres fordel, og så er der både intimitet og power på samme tid.
De to første numre er ikke gennemarbejdet andet end produktionsmæssigt, de er for forcerede og kalkerede – og derfor appellerer det slet ikke til mig.
Det jeg kan lide, er når Superloaders numre stikker af i én eller anden idé-retning, som de tilsyneladende bare ikke har kunnet stå for. “A Star For Me” sætter i gang som en nyvasket og helt igennem renskuret Volbeat-schlager, og er ganske iørefaldende. Det der er rigtig fedt, er i slutningen når Karen Gudiksen får lov at synge; “There Is a Star – I know that There’s a Start For Me” igen og igen. Smukt, fængslende og godt tænkt. Det giver lige præcist DET ekstra, som jeg i starten af albummet ikke troede, de turde.
Mere af det tak! Det kan godt være at det er poppet, men det er troværdigt og det er bedre end fake retrogrunge. Deres indiskutable sangskrivertalenter er, når det er bedst, på et ret højt niveau, og trækker klart op på denne bedømmelse.
Tracklist:
- City Light
- Travel In Time
- Life
- Mary Lee
- A Star For Me
- Up In Flames
- Last Summer Night
- Flying
- Water Under The Bridge
- Enemy
Superloader: Travel n TIme
Udgives den 5.2.2016 via AEM Records
Superloader er:
Karen Gudiksen: bas og kor.
Morten Mariegaard: guitar og kor.
Lasse Tolstrup: guitar.
Thomas Stølsvig: trommer og kor.
Bjørn Poulsen: Sang, guitar og kor.
FB: www.facebook.com/superloader.dk
Resterende tourplan:
05/2 Hamburg – Rock Cafe St. Pauli
06/2 Svendborg – Harders
12/2 Grenå – Pavillonen
13/2 Odense – Posten
19/2 Aarhus – HeadQuarters
20/2 Herning – Fermaten
27/2 Randers – Café Von Hatten
04/3 Horsens – Kulisselageret
05/3 København – High Voltage
02/4 København – Stengade 30
21/5 Skanderborg – Walthers cafe
Skriv et svar