Jeg går i Kødboderne og leder efter nummer 18, og følger skilte der leder mig i en baggård med stort B. Der står øldrikkende mennesker med metal T-shirts. Det kunne være her jeg skal hen. Jeg går videre, og kommer ind i KB18 som ligner et sted der er nedlagt. Gamle udbrændte flippermaskiner står i hjørnet uden tilslutning… men hov, der er mennesker, og ”Nigthmare” af Mercyful Fate spiller fra anlægget. Det viser sig at være hele ”Don’t Break The Oath” der er i gang som baggrundsmusik. Lækkert. Det må være her jeg skal være! Jeg kigger mig omkring efter scenen, og får hurtigt øje på et logobagtæppe med Flotsam & Jetsam. Med tætpakket tagging på alle vægge og et dunkelt rødt lys fra en tom scene, er stemningen allerede lagt. Hmm, der er ikke såå mange mennesker til en koncert, hvor der alligevel er 2 store thrash-navne på plakaten. Det er lidt mærkeligt, at Flotsam & Jetsam og selveste Death Angel rent faktisk skal spille her i Kødboderne en søndag aften…
Flotsam & Jetsam er en amerikansk kvintet dannet helt tilbage i 1981, og havde som bekendt Jason Newsted med på bas. Newsted var med i bandet i fem år fra 1981, og blev optaget i Metallica efter Cliff Burtons tragiske død i 1986. Newsted var med til at lave en del numre på Flotsam & Jetsam´s debut ”Doomsday For The Deceiver” som udkom i juli 1986, og stod for det meste af tekstmaterialet på albummet. Albummet var det første album som fik 6 ud af 6 stjerner i metal-magasinet Kerrang. Flotsam & Jetsam har i alt udgivet 11 albums, og er på trapperne med et nyt som skulle udkomme i år.
Live den 26.7.2015
Det var surrealistisk at stå i 2015 og høre ”I Live You Die”, men det rykkede og var old school thrash i bedste skikkelse
Man kunne godt høre at Flotsam & Jetsam har nogle år på bagen, for det var i det store hele en glimrende koncert, som passede godt som opvarmning til Death Angel. Dog var lyden ikke helt balanceret, og de var lidt rustne i starten. De skulle lige lure lydmiljøet af mens de spillede de første par numre, men de groede hurtigt og havde publikum godt med. Det gjaldt i høj grad når de spillede numre fra ”Doomsday For The Deceiver”. Det var surrealistisk at stå i 2015 og høre ”I Live You Die”, men det rykkede og var old school thrash i bedste skikkelse.
Bandet havde en god fornemmelse for at få de tunge rytmer til at brage igennem, og der var nogle mega fede temposkift som var dygtigt udført. Der var generelt mange små detaljer i samspillet og det gav ekstra spænding til de i forvejen ret intense numre. Forsangeren Eric A. Knutson var god som frontfigur og havde en god stemme til at lægge henover det bragende thrash-akkompagnement.
Metal fra Filippinerne
Det var usædvanligt at få at vide i 80´erne, at Death Angel var fra Filippinerne. Det var ikke et land man forbandt med thrash metal! Endnu mere usædvanligt var det, at alle bandmedlemmerne var under 20 år da debuten ”The Ultra Violence” blev indspillet. Musikken var velspillet og udtrykket var råt, og man kunne fornemme, at det ikke var nogen der lavede én plade og så forsvandt. Der var sgu mange fede numre på albummet, og de spillede med stor entusiasme. Bandet havde mødt Kirk Hammet til en Metallica autograf event i 1983, og fik her de unge gutter en aftale om en demoproduktion. Hammet var ind over nummeret ”Kill As One”, som via tape trading blev kendt blandt metalnørder som sendte kassette bånd til hinanden med post. ”Kill As One” endte med at blive adgangsbilletten til en pladekontrakt med Enigma Records.
Death Angels musik blev også brugt i filmindustrien. Nummeret ”Bored” fra albummet ”Frolic Through The Park” blev brugt i ”Texas Chainsaw Massacre III”, og gav lidt anerkendelse trods filmens anonymitet.
Fra 1987 til 1990 havde de udgivet 3 studiealbums i alt, og fra 1990 var Death Angel opløst, og medlemmerne, undtagen forsangeren Mark Osegueda, dannede bandet The Organisation, som i øvrigt var titlen på 4. nummer på ”Act III”. 14 år efter ”Act III” udgav Death Angel i 2004 studiealbummet ”The Art Of Dying”. De har til dato udgivet i alt 7 studiealbums, og er aktuelle med live-LP’en ”Live In San Francisco.”
I den grad Live på KB18
Death Angel leverede et brag af en koncert, og forsanger Mark Osegueda var en fremragende frontfigur, som havde publikum i sin hule hånd. På nogle albums kan Death Angel godt være lidt kedelige, men her havde de sammensat et sæt effektive livenumre, og det rykkede for sindssygt. De brillerede også med bland andet anderledes temposkift end på LP´erne, eksempelvis i det lidt Slayer-agtige nummer ”Evil Priest”, som fik en ekstra spand kul på KB18-scenen.
De spillede start-riffet af nummeret, men gik over i ”Thrown to the Wolves”, og det var som at trække tæppet væk under publikum, som ellers var oppe at ringe da de hørte det kendte riff.
Guitaristerne Ted Aguilar og Rob Cavestany havde et super godt duetsamspil med alle mulige metaltricks som lå på ryggraden, og der var hele tiden en fed kemi mellem de to musikere. Også bassisten Damien Sisson og trommeslageren Will Carroll lagde en god metallisk bund som var stram og energisk hele koncerten i gennem. Der var også tid lidt humor, og i løbet af koncerten kunne den inkarnerede Mercyful Fate-fan Ted Aguilar (iført Mercyful Fate T-shirt) ikke lade være med lige at spille et par riffs fra ”Melissa” mens Mark Osegueda var ved at tale til publikum, og man tænkte også om det var ud fra netop Aguilars ønske, at der stort set kun blev spillet Mercyful Fate og King Diamond i forhallen.
Mark Osegueda var hele tiden skarp på at få publikum med, og han var en meget intens i sin rolle som frontfigur, så meget at der desværre ikke var rum til at spille instrumentalnummeret/titelnummeret fra ”The Ultra Violence”, og det var lidt ærgerligt. De spillede start-riffet af nummeret, men gik over i ”Thrown to the Wolves”, og det var som at trække tæppet væk under publikum, som ellers var oppe at ringe da de hørte det kendte riff. Til gengæld fik vi at vide, at de helt specielt denne aften spillede ”Kill As One”, som faktisk ikke stod på sætlisten, og det i høj grad et nummer der kunne sætte gang i salen.
Selvfølgelig er der mange ting man kan ønske til sådan en koncert, men i det store hele spillede Death Angel som om det var deres sidste koncert. Samspilsniveauet var skyhøjt, og alt hvad de spillede var intenst og råt, og man gik fra salen med tanken om, at det bliver fedt næste gang man skal høre dem live.
Sætlister:
Flotsam & Jetsam – fire ud af seks stjerner
Empty Air
Dreams of Death
She Took An Axe
Suffer The Masses
Gitty Up
Hammer Head
Smoked Out
I Live You Die
No Place for Disgrace
Death Angel – fem ud af seks stjerner
Left for Dead
Son of the Morning
Claws in so Deep
Fallen
Mistress of Pain
Succubus
Execution
Truce
3rd Floor
Seemingly Endless Time
The Dreams Call For Blood
Caster Of Shame
Bored
Voracious Souls
Kill As One
The Ultra Violence (intro) –
Thrown to the Wolves
Skriv et svar