Det er cirka 4 år siden, at Five Dollar Justice berigede den danske rockunderverden med “Broken Hearts & Bottles“, som uden at overraske ganske fint gengav den i forvejen lidt fortærskede beskidte og tunge jydekrogsrock. De fortsætter ufortrødent på den aktuelle EP.
I pressematerialet proklamerer bandet, at riffene nu er større, der er mere bas og deres sound og dem selv som band er selvskrevne “på små barer, så svedige at man ikke ved om det er kondens eller vandkunst, der løber ned af væggene. ”Nu har jeg efterhånden gennemlyttet EP’en en del gange, og kan konstatere, at de holder hvad de lover – og det er sådan set også det. Lyden er ret god, tør og kvasende som en jysk kornmark sommeren 2018. Ingen raffinementer, her, der bliver fortalt røverhistorier på klart og tydeligt sprog og historiefortælleren, forsanger Thomas Wittenburg, lyder som… at få en sherifstjerne; det er måske ikke såå feel good, men det frisker sgu én op – og fornemmelsen sidder i kroppen et stykke tid bagefter. Riffene er enkle og til at forstå, næsten inden man hører dem, hvilket er godt, netop på en bar og i en tilstand, hvor lytterens alkoholiserede sjæl – og balancegang – ikke tåler væsentlige overraskelser.
Svedig Pamflet Rock
De koldstarter hele svineriet med den svedige og effektive “Light Me Up”, som på sine 3:50 minutter genfortæller den samme rockhistorie, vi har hørt siden Zeppelin. Five Dollar Justice’ version er i pamflet format og man har taget alle overflødige dybdegående kontekst kapitler ud af historien. De har på grund af deres fortælletekniske rækkevidde gået helt udenom overraskelser og cliffhangers. Det er helt ok, man må gerne gentage sig selv og andre, når man grør det med respekt og evne, hvilket jeg synes de gør. Det er bare – i min bog – en skam, at bandet slet ikke ønsker eller formår at skrive et par ekstra nye kapitler til den store rockencyklopædi, men i stedet for holder sig helt inde i epicentret af deres komfortzone. Og at de ikke har frasorteret det tåkrummende og ekstremt klichefyldte break efter 1:36 minutter, ærgrer mig.
På andet nummer, “Demonize”, sker der lidt mere interessant med lidt temposkift og stadig sprøde riffs og gryder fyldt med stærkt chili con carne. Tekstuniverset balancerer på kanten af det gode, det D:A:D-sjove og det virkelig grove, og man kunne godt ønske sig, at de udleverede sig selv lidt mere end blot at køre den ind med genretypisk machismo-lyrik. Men tager man det for, hvad det er – en musisk Ceres Royal og bacon & ost på tube – så rammer de helt rent; en linje som “You’re a demon here to claim my soul – ‘cause I Traded it for rock’n’roll!” Skal jo eksistere på et bad-ass rocknummer fra hovedlandet og den kan vi så vinge af nu. Jeg liker, det er god staldkunst.
“Junkie Ballerina” fortsætte den sjove lyrik med “caught in eternal hell, under an evil spell”, om en falleret danserinde, et klassisk statusfald, “Black Swan, junkie ballerina!!” skråles der. Det fungerer godt og der er masser af drive og ideer og smæk på drengen. Fede soli og breakdowns. Især det tilbagevendende og iørefaldende guitarriff bærer nummeret oppe på en simpel, men musikalsk facon. Det kan jeg godt lide, som Jørgen Leth ville have sagt. Sidste track i denne omgang, “Filthy Speed”, skal bruge cirka 1:20 minutters stemningsskabende intro med dybe torden-agtige trommerulninger, før det egentlige nummer kommer i gang. En form for ildevarslende fortælleteknik, uha, uha. Nummeret er i sig selv ret ligeud af landevejen, klassisk slow, dirty and dusty highway rock med tilsvarende bæredygtigt lyrisk kliché genbrug. På den måde har de ret, når Wittenbrug synger, “Im going nowhere fast, Im running out of gas”. På en måde er det måske deres bedste nummer på ep’en, da de ligesom giver sig selv lov til at groove lidt mere og lader nummeret gå sin gang. God stemningsfuld solo og gode fraseringer. Det virker ret organisk og de er faktisk lige i hælene på den gode sang, her.
Det aggressive visitkort i lydformat
Hvis de bruger de næste fire år på at nørde melodik, rytmik og dynamik, så kunne de gå hen og levere den rigtig gode plade.
Five Dollar Justice
Resume
Selvudgives den 30. august på diverse platforme
Trommer: Christian Ørting Therkelsen
Bas: Daniel Gleerup Christensen
Guitar: Jan Yeoman
Guitar: Kristian Ehlers
Sang og skrål: Thomas Wittenburg
1. Light Me Up
2. Demonize
3. Junkie Ballerina
4. Filthy Speed