Som ny musiker eller band der skal ud og promoverer sig selv og skaffe nogle spillejobs, kan det være svært at få etableret kontakt til spillesteder og andre der er interesserede i at hyre et band. Det er blandt andet en af de udfordringer tre nyuddannede iværksættere fra Aarhus Erhvervsakademi prøver at løse med deres nye booking platform Gixter.
Laurits Håkansson, Andreas Bach og Asger Grau er navnene på de tre der står bag platformen, der skal virke som slags dating portal for musikere i vækstlaget og koncertarrangører. Sidst nævnte er blandt andet også kendt for sin rolle som bassist i metalbandet Crassus.
Det kan være svært at vide, hvilke spillesteder og arrangører, der ønsker din genre, som musiker, og hvem der i det hele taget arrangerer live musik.
Det var også Asgers frustrationer over de forhold musikere ofte møder, der lagde kimen til Gixter. Så de tre gutter tog en computer under armen og gik på besøg hos musikere og spillesteder i Aarhus for at præsenter deres ide, og siden hen har teamet været i fuld gang med at kontakte arrangører og musikere rundt omkring i landet.
Hurtigere og nemmere for både arrangører og musikere
Ifølge Laurits Håkansson, er det der gør Gixter unik, at bookingen vendes om. Arrangøren opretter en koncert, som lægges i udbud på platformen. Derefter kan musikere og bands der har oprettet sig under samme genre, se og ansøge på koncerten. Det gør det meget hurtigere og sjovere for musikerne at finde spillesteder, og de slipper for at spilde en masse tid på at sende ansøgninger til steder, som ofte alligevel aldrig får kigget dem alle igennem.
Det bliver også væsentligt mere overskueligt for musikerne at se hvilke forhold der gør sig gældende ved et kocertarrangement siger Håkansson. Arrangørerne indtaster tid for koncert og lydprøve, udstyr der er tilgængeligt, betalingsform og så videre, og så kan musikerne nemt se om det er interessant for dem. Arrangøren sparer også tid på at kigge ansøgninger igennem, da det kun er relevante musikere i forhold til deres genre, som kan ansøge koncerterne. Dette gør faciliteringen af koncerter langt bedre for begge parter.
Gixter kan også være en stor hjælp for dem, der ikke er vant til at arrangere koncerter. Det eneste de skal gøre er at udfylde de nødvendige oplysninger, hvorefter resten foregår automatisk. Efter platformen er blevet lanceret har flere spillesteder efterspurgt muligheden for selv at “bladre” igennem de tilmeldte artister, så det er en funktion teamet i øjeblikket arbejder på at udvikle.
Fremtiden for Gixter
Platformen er helt ny, men det til trods er der allerede 350 musikere tilmeldt, og over et halvt hundrede arrangører. Og de tre iværksættere er kun lige startet. Ambitionen er klar. Vi går målrettet efter, at Gixter skal blive det foretrukne redskab til arrangering af live koncerter i Danmark, siger Håkansson. Vi har også rigtig mange spændende fremtidige udviklinger i produktet, som kommer til at hjælpe musikerne på flere områder. Hvad det er vil jeg dog ikke løfte sløret for endnu, fortsætter Laurits Håkansson.
Der er ikke nogle krav til arrangørerne for såvidt angår minimumsbetaling, for som Håkansson siger, giver det ikke mening at forlange af arrangøren, at de eksempelvis skal betale minimum 8.000 kroner for at booke et band, for så går de bare ud i deres eget netværk og finder andre musikere. Håkansson åbner dog for, at der kan komme nogle minimumskrav til eksempelvis dækning af transportomkostninger, mad og drikke, og eksponering af musikerne hvis betalingen er meget lille.
Indtil videre er platformen fuldstændig gratis at benytte for både musikere og arrangører, men Håkansson erkender, at der med tiden skal være en form for indtjening hvis de skal kunne gøre platformen bedst mulig og virkelig gøre en forskel for alle parter.
Her på RockZeit bifalder vi alle tiltag der er med til at lette hverdagen for musikmiljøet, og hjælper til at sørge for flere koncerter rundt omkring i landet.