De har aldrig gjort det før. Ventet så længe. 5 år er der gået siden deres seneste album. Det er også deres længste album til dato med en spilletid på 92 minutter. Albummet har deres længste sang nogensinde på 18 minutter. Det er deres første dobbeltalbum. Albummet er blevet ekstraordinært rost til skyerne blandt stort set samtlige medier.
Det store spørgsmål er om albummet lever op til al den positive omtale.
Svaret er et både-og.
ET TRÆFSIKKERT BAND
Iron Maiden har mere eller mindre gennem alle årene, som få andre bands, leveret det ene vellykkede album efter det andet med få undtagelser. Mange antog (og mener stadig), at de på albumfronten havde/har toppet til og med 1988, hvor deres syvende album ”Seventh Son Of A Seventh Son” ramte gaden. Her var både Bruce Dickinsons stemmeføring og hitparaden på sit højeste niveau til dato – troede man.
Med de efterfølgende to album ”No Prayer For The Dying” (1990) og ” Fear Of The Dark” (1992) ramte de aldrig helt samme niveau, og efter Bruce Dickinsons afgang gik luften næsten helt af ballonen med de to album, hvor hans erstatning Blaze Bayley skulle påtage sig den umulige opgave at udfylde hans store sko.
Det blev til to meget undervurderede album ”The X Factor” (1995) og ”Virtual XI” (1998), hvor det primært var Blaze Bayleys evner som sanger, eller mangel på samme, der fik skylden for deres fald i popularitet.
Det endte med at deres popularitet dalede, således at de under deres Virtual XI tour gæstede Store Vega, da de ramte de danske breddegrader, hvilket jeg til stadighed den dag i dag kan trække på smilebåndet over, da jeg dengang og i dag slet ikke kan forestille mig det scenarie. Det sjove var også, at de såmænd blot to år efter var hovednavn på Roskilde Festival – en vild udvikling på så kort tid.
Dette skyldtes både Bruce Dickinsons comeback, men også at de udgav deres 12. album ”Brave New World” som fik gjort mange skeptikere til skamme, da det kvalitetsmæssigt levede 100 % op til fordoms styrke. Et meget overraskende og uventet comeback, men kærkomment, og som lagde grundstenen til, at Iron Maiden efterfølgende gennem de sidste 15 år aldrig har været større.
De efterfølgende tre album ”Dance Of Death” (2003), ”A Matter Of Life And Death” (2006) og ”The Final Frontier” (2010) har alle haft sine kvaliteter, men har aldrig formået at leve helt op til 80’ernes storhedstid og førnævnte ”Brave New World”.
Iron Maiden har i stedet for bevæget sig længere væk fra at fokusere på hitparaden, og i stedet fokusere på det de allerhelst vil, nemlig den progressive del af metalgenren med de dertilhørende længere sange. Den bedrift har de altid været mesterlige til at udføre, men det kan immervæk også gøre det svære at lave udødelige sange, som årene frem vil kunne blive betegnet som klassikere.
ET GENNEMARBEJDET ALBUM
Det nye album ”The Book Of Souls” ændrer ikke meget på dette billede.
Det første som rammer en, er hvor fantastisk produceret albummet er. Jeg har sjældent hørt et bedre lydbillede på et Iron Maiden album.
Det andet som rammer en, er den relative store variation imellem sangene, hvilket formentlig kan tiltænkes det faktum, at det er samtlige bandmedlemmer på nær trommeslager Nicko McBrain som har bidraget til sangskrivningen. Jovist, der er ingen tvivl om at det er Iron Maiden, men det er ualmindeligt svært at lave et album over 92 minutter som ikke på et eller tidspunkt bliver lidt langtrukkent. Albummet kræver en del gennemlytninger førend at det fulde indtryk kan opnås, og det er lige før at de lykkedes 100 % med ovenstående.
Det er først, når vi når hen til ”Shadows Of The Valley”, ”Tears Of A Clown” og ”The Man Of Sorrows”, hvor jeg tager mig selv i at tænke, at ”nu må de godt se at komme videre”, hvor især de to sidstnævnte i mine øjne mere høre til på et soloalbum med Bruce Dickinson (selvom han sjovt nok ikke har skrevet nogle af sangene).
Albummet ligger i naturlig forlængelse af deres seneste to plader ”A Matter Of Life And Death” og ”The Final Frontier”, men også med tydelige referencer til 80’erne og især albummet ”Somewhere In Time”, herunder sangene ”When The River Runs Deep” og ”Shadows Of The Valley” med deres respektive åbningssekvenser.
De to absolutte højdepunkter på albummet er ”The Red And The Black” og ”Empire Of The Clouds”, hvor Iron Maiden endnu engang beviser, at de som få andre bands formår at skrive sange med en længde på over 10 minutter med temposkift og alle deres velkendte riffs og guitarsoloer, og hvorfor de er verdens bedste spillende heavy metal band.
STORFORMEN ER IKKE TIL AT TAGE FEJL AF
Man er ikke bedre end sin sidste kamp, og jeg har lidt samme følelse som, når jeg har set FC Barcelona vinde 7-0 og fuldstændig udspillet modstanderen, uden at mange af selve målene har været særlig spektakulære
Overordnet set vokser sangene på albummet i kvalitet for hver gang man lytter til dem, og man skal ikke nødvendigvis lade sig narre af førstehåndsindtrykket, som i mine øjne var meget svingende.
Dette er ikke det bedste album som Iron Maiden har lavet, da der trods alt er relativt store mangler i form af iørefaldende omkvæd og vokalmelodier, som var et af deres bedste kendetegn i 80’erne og på ”Brave New World”, og det er tvivlsomt, om hvor mange af de 11 sange jeg om 10 år vil vælge at lytte til frem for andre i deres bagkatalog.
Om man er til Iron Maiden før eller efter Blaze Bayley eller til Iron Maiden i det hele taget er underordnet. Dette er et album med seks af verdens absolutte bedste musikere, og de spiller formidabelt sammen. Det skinner så tydeligt igennem at Iron Maiden er et band med balance i sig selv og med 100 % harmoni i “truppen”, og at de giver sig præcis den nødvendige tid til at gøre det, som de er allerbedst til.
Som man siger inden for fodboldverdenen. Man er ikke bedre end sin sidste kamp, og jeg har lidt samme følelse som, når jeg har set FC Barcelona vinde 7-0 og fuldstændig udspillet modstanderen, uden at mange af selve målene har været særlig spektakulære. Én ting er dog sikkert; hvis dette holder stik har vi en stor ”The Book Of Souls” verdensturné foran os.
Resume
The Book Of Souls blev udgivet den 4. September 2015 af Parlophone/Sanctuary Copyrights/BMG
Iron Maiden:
Bruce Dickinson, sang
Steve Harris, Bas
Janick Gers, Guitar
Dave Murray, GUitar
Adrian Smith, Guitar
Nicko McBrain, trommer
Tracklist:
Disc 1
1. If Eternity Should Fail (Dickinson) 8:28
2. Speed Of Light (Smith/ Dickinson) 5:01
3. The Great Unknown (Smith/ Harris) 6:37
4. The Red And The Black (Harris) 13:33
5. When The River Runs Deep (Smith/ Harris) 5:52
6. The Book Of Souls (Gers/ Harris) 10:27
Disc 2
7. Death Or Glory (Smith/ Dickinson) 5:13
8. Shadows Of The Valley (Gers/ Harris) 7:32
9. Tears Of A Clown (Smith/ Harris) 4:59
10. The Man Of Sorrows (Murray/ Harris) 6:28
11. Empire Of The Clouds (Dickinson) 18:01
Skriv et svar