
Lørdag aften stod King Diamond endelig på scenen i den genopbygget K.B. Hal, med en stort anlagt scene foran forventningsfulde publikum som skulle vise sig at blive en uforglemmelig aften. Vi fik hvad vi havde forventet, for der var disket op med alt hvad King Diamonds horrorunivers kræver; høje hatte, knogler, dukker, kister, lys og ild.
Endelig i en koncertsal
De sidste to koncerter indenfor de seneste 6 år med metalkongen er foregået udendørs til COPENHELL. Denne gang var det indendørs, hvilket bevirkede til at lyd og lys havde større præcision, og stemningen var væsentligt mere intim end ved udendørskoncerterne. Scenen havde 3 etager, og der var et stort neon-satankors over scenen; alt var på plads. Forskellen på denne koncert og de tidligere COPENHELL-optrædender var, at setlisten udelukkende bestod af sange fra King Diamonds solokarriere, og altså ikke numre fra Mercyful Fate-æraen.
Tilbage til det gamle
Den længe ventede King-koncert startede ud med nummeret ”The Candle” som er første nummer på den første soloplade; en klassiker som kunne sætte gang i publikum fra første beat. Alt var i særklasse både lyd-mæssigt og visuelt, og King gav den fuld gas i vokalen lige fra starten. Dog var han lidt ude af pitch de første 2-3 numre, da de mange skift mellem bas og falset er jo også noget af en udfordring.
Bandet kørte med klatten på deres instrumenter, og alt sad som det skulle, hvilket man også forventede med de fremragende musikere som King Diamond har holdt fast til kroppen i årtier. Guitarlegenden Andy LaRocque har som bekendt en stor rolle i musikken, og det var en fryd hver gang han lavede en solo med sin karakteristiske lyd og melodistil. Trommeslager Matt Thompson var i topform, og sammen med den bassisten Pontus Egberg, lavede de en massiv bund i lydbilledet. Backingvokal fra Livia Zita-Bendix, altså Kings kone, havde også sin ret i numre hvor der skulle være tostemmighed i vokalen. Netop dette er en herlig løsning i stedet for at anden-stemmen er båndet, da der i forvejen er mange ting som er båndet i King Diamonds show, såsom perkussion, lydeffekter, keys og orgel.

Andet nummer var det klaustrofobiske “Voodoo” fra pladen af samme navn (1998) og det var ondt som bare helvede. King fik skrålet nogle gode hæse klange ud af halsen og nummeret var et særdeles teatralsk og vellykket live nummer.
Mesterværket
Man kan næppe komme til audiens hos Kongen uden at få et stykke ”Abigail” (1987), for det er unægtelig et af hovedværkerne i metalhistorien. Der blev desuden spillet ”Funeral”, ”Arrival” og ”A Mansion in Darkness”, som naturligvis fik alt hvad den kunne trække med de sceniske virkemidler.
Et album som næsten er lige så vellykket som ”Abigail”, er ”Them” fra 1988. Fra dette album fik vi ”Out From The Asylum” og “Welcome Home” som i den grad også hører til noget af det bedste horror-metal. Sidstnævnte var i min bog, ét af aftenens bedste numre. Efter et desværre alt for kort sæt, kom Kongen og hans medfølgere tilbage på scenen og gav to ekstranumre til de hungrende fans, hvilket var ”Burn” og ”Black Horsemen”. Vi gik alle fra den legendariske K.B. Hallen beriget med endnu en god musikoplevelse fra den danske metalmester.
Træfsikkert af helvedes til

Der var alt hvad metalhjertet begærede og det var et overflødighedshorn af metal-horror. Dog var koncerten kun knap halvanden time lang og med den gavebod af sange som King Diamond har i sit katalog, kunne man godt have ønsket sig 4-5 numre mere.
De skarpe iørefaldende melodier er én af de ting som kendetegner King Diamonds musik, og de relative logiske sangstrukturer gør numrene til fremragende live musik. Man kunne fornemme at de numre der blev spillet sad dybt i folk, og der var mange der sang med på de catchy metalhymner.
Alt hvad der skete på scenen virkede nøje planlagt, og det var som at overvære et dramatisk teaterstykke med flot koreografi. Det flotte musikteater havde en del variation, og det blev aldrig kedeligt at kigge på! Med dramatiske sceneskift og tilhørende lydeffekter, havde King og Co. et jerngreb om tilskuerne.
Der var ikke ligefrem spontanitet og overraskelser i løbet af koncerten, men det hele var storslået og yderst professionelt udført! Som publikum havde man fuld tillid til at det hele bare ville køre på skinner hele aftenen. King Diamond havde god kontakt til publikum, og man kunne mærke hvor meget det betød for ham at han stod i K.B. Hallen og spille for sin trofaste fanskare.
Koncerten var alt for kort, men den bød da på masser af gode numre flettet ind i mange sceniske genialiteter. Alt i alt var det en gedigen omgang metal med et væld af udtryk og få skønhedsfejl. Det udløser 4 onde stjerner herfra RockZeit.




Summary
Artist: King Diamond
Sted: K.B. Hallen
Tid: lørdag den 10. august 2019
Line-Up:
King Diamond: vokal
Andy La Rocque: guitar
Mike Wead: guitar
Pontus Egberg: bas
Matt Thompson: trommer
Livia Zita-Bendix: backing vokal
Sætliste:
The Candle
Voodoo
Funeral
Arrival
A Mansion in Darkness
Let It Be Done
Behind These Walls
Halloween
Masquerade of Madness
Out From The Asylum
Welcome Home
The Invisible Guests
Sleepless Nights
The Lake
Ekstranumre:
Burn
Black Horsemen