Læderjakken er mere end nogen anden beklædningsgenstand symbolet på coolness, sexappeal, og rå bad-boy attitude. I musik og film har den været en fast bestanddel siden Marlon Brando i filmen “Wild One” kørte afsted på sin Triumph Thunderbird motorcykel iført den nu klassiske Schott Perfecto læderjakke.
Den sorte læderjakkes rå image har også en skyggeside, og langt fra rockmusikken og Hollywoods glitter har kriminelle grupperinger og motorcykelbander, samt nazisternes Gestapo og SS Panzer Division da også gennem tiden brugt læderjakker som en del af deres uniform.
Læderjakke som militæruniform
Læderjakkens oprindelse stammer helt tilbage fra starten af 1900 tallet hvor den begyndte at vinde indpas i militæret. Især de tyske piloter under første verdenskrig begyndte at bruge jakken som et beskyttende ekstralag udover den almindelige uniform.
I 1928 kom Schott så med den første motorcykellæderjakke, som Brando senere udødeliggjorde. Jakken kostede dengang kun 5,5 dollars, hvilket dog svarer til omkring 1300 danske kroner i 2016.
[visadsense]
Under anden verdenskrig bliver læder bomberjakken en helt almindelig beklædningsgenstand i militæret, og især blandt flyvevåbene. Blandt andet gør den amerikanske hær læderjakken til en del af standarduniformen for piloter og personale på bombeflyene.
Hollywood og rockmusikken tager læderjakken til sig
I 1950’erne tager Hollywood også læderjakken til sig og begynder at dyrke det rå bad-boy image. Først er det Marlon Brando i “Wild Ones” og derefter James Dean i “Rebel Without a Cause”. Det er også i 50’erne at Harley Davidson designer den første læderjakke til kvinder, som siden da også har dyrket stilen op igennem årtierne.
Fra 60’erne og fremad stikker det helt af. Beatles og Elvis gør den sorte læderjakke mere populær end nogensinde, og op igennem 70’erne og 80’erne bruger alle de tjekkede rock-rebeller jakken som symbol på vildskab og ungdom. Joan Jett, Debbie Harry, Patti Smith, The Ramones, Freddie Mercury og The Sex Pistols og så videre, alle musikere med respekt for sig selv har en læderjakke i garderoben.
Herhjemme kan hr og fru frikadelle lade sig forarge over de unge i punk og BZ bevægelserne, der sætter nitter og kæder på deres læderjakker. Stilen er stærkt inspireret af bandene inden for den hårde rock og metalmusik. De rå look med læder og metaltnitter stammer til dels fra Rob Halford fra Judas Priest, som allerede i slutningen af 70’erne optræder i nitter og læder i forbindelse med albummet “Killing Machine”. De andre bands er lynhurtige til at tage den hårde og rå stil til sig. 20 år senere, i 1998, springer Rob Halford ud som homoseksuel, og senere fortæller han da også at læder og nitte looket kommer direkte fra undergrunds miljøet i homoseksuelle S&M klubber.
På filmsiden får læderjakke i 80’erne igen en signaturrolle for det skræmmende og farlige, takket være en vis østrigsk kødklumps udødeliggørelse af en dræberrobot fra fremtiden.
Læderjakker som en normal del af modebilledet
Men som markør for ungdom og utæmmelighed er læderjakken naturligvis attraktiv for modeverdenen der med tiden får lanceret den som et salgsobjekt, der også når masserne. Herved gennemgår den en markedstilpasning og fremstår i mange varianter, den ene mere stueren end den anden. I 80’erne er det på ingen måde unormalt at se en kvinde til pænere selskab med en læderjakke, og farven behøvede bestemt ikke at være sort. Hvid, rød, grøn, blå og alle andre tænkelige farver var helt normalt.
90’ernes supermodeller, som blandt andre Kate Moss tager også læderjakken til sig, omend ofte i lidt mindre “rå” versioner, og i dag er en læderjakke en helt almindelig og tidsløs del af den almindelige mode for både mænd og kvinder. Selvsamme Kate Moss medvirker i øvrigt – sammen med en bunke af datidens store fotomodeller – i afdøde George Michaels video “Freedom” (1990), hvori han næsten dobbelt -rebelsk sætter ild til sin famøse læderjakke, den han bar i videoen “Faith”(1986), hvor den symboliserede hans frihed fra sit falske pæn-dreng-image fra Wham perioden. Nu var den i 1990 netop blevet tandløs som klichéfyldt stangtøj.
Stadig rebelsk
Og så skulle man jo tro, at læderjakken helt har mistet sin rebelske kant, men på forunderligvis kan den stadig noget som ingen anden beklædningsgenstand kan, nemlig chokere og overraske på trods af at den har været en fast del af popkulturen og modebilledet i så mange år. Senest lykkedes det kostumedesigner Jenny Beavan at ruske lidt op i publikum til Oscar uddelingen i 2016, da hun gik på scenen for at modtage en Oscar for sit arbejde til filmen “Mad Max Fury Road“, iført en sort læderjakke med et dødningehoved i flammer broderet i rhinsten. Endvidere er der – i modsætning til de mere normaliserede, moderigtige og kulørte læderjakker – fortsat en stærk traditionsbunden tøjkultur i blandt andet rockermiljøet og hos de klassiske rock og metal bands, hvilket sørger for, at det oprindelige jakkedesign hævdholdes og stadig symboliserer den mere farlige og rebelske samfundskultur. Læderjakken har således mange funktioner i dag, men kan stadig vise tænder.
https://vine.co/v/igWT9HBUnXp