RockZeit har testet den nye bluetooth-højtaler fra Marshall, som både er skarp i lyd og i design. Hvis du mangler et anlæg i mindre rum, kan du få en god Marshall-hjælp til at få din yndlingsmusik kanaliseret ud i alle de rum du ønsker. Via Bluetooth, gennem router med Google Home app, og selvfølgelig også med en Marshall-appen, er du hurtigt i gang med din yndlingsmusik i dét rum der passer dig.
Design
Som rock/metal-freak, er der ikke andet at sige, end at jeg bliver blød i knæende. Der er jo noget arketypisk over designet, og endeligt giver det mening at have en “Marshall-skulptur”, for lydkvaliteten er lige så god som det klassiske design, jeg fryder mig over at have den stående i mit køkken eksempelvis. De gammeldags ikoniske skrueknapper er der, men pindene som angiver gradvis stigning af volumen, bas, diskant og sourceknappen, er små rødt lysende rektangulære dioder, og det giver lige et pift af moderne teknologi oven i.
Stereoeffekt
Der er ikke gjort så meget ud af at lave spatial sound, hvor lyden fordeler sig i et bredere stereobillede end den fysiske enheds bredde. Det er muligt, men den mere naturlige løsning er valgt her. Lyden kan nemlig blive for kunstig hvis den kører igennem for meget software, og det forbinder man ikke med Marshall-lyden. Med en YouTube stereotest, kan man godt høre at det er stereo, men man kan også godt fornemme at stereospektret er smalt. Men jeg tænker at det er bedre med en naturlig og gedigen smalspektret stereolyd, end en kunstig parfumeret bredspektret stereolyd.
Volume/bas/diskant
Der er 4 skrueknapper på højtaleren; sourceknapppen, volume, bas og diskant. De 3 sidstnævnte er svære at misbruge, for de har kun den styrke som Marshall kan stå inde for. Det betyder at du ikke får lov til at blæse op som en lydskærende ghettoblaster, for der er visse nuancer som skal med her, og eksempelvis er der sørget for, at man ikke kan give den for meget styrke på bas og diskant. Især er det diskantreguleringen der er sværest at få til at lyde godt i små bluetooth højtalere, og det lykkes virkeligt godt her, for selvom diskantknappen bliver skruet højt op, skærer lyden aldrig i ørerne. Når man bruger bluetooth-højtalere, ved man godt at det ikke er meningen at man skal tro at det er et kraftfuldt stereoanlæg, og lyden er selvfølgelig også bedst her, når der moderat volumen på. Men hvis man bliver grebet af stemningen, kan man rent faktisk godt skrue temmelig højt op, og hvor lyden stadig er god…og hvor dine naboer også kan “nyde” musikken.
Musikalsk forskellighed
Live-indspilningen fra 1980 af nummeret “Hotel California” af Eagles, som både har den stramhed nummeret skal have, og også lidt looseness, som live indspilninger ofte har, blev sat på som det første. Denne lille dims kunne levere en groovy og skarp bas, som understøtter de mange melodilag der er i sangen. Ja, man fik næsten en lille liveoplevelse ud af det.
Metallicas ”…and Justice for All” går rent igennem, og den lille Marshall kan rumme Lars Ulrichs tordenstortrommemotiver der spontant dukker op klassikeren i ”Blackened”. Garage-metal kan den også levere, og ”Ride The Lightning” lyder også glimrende, og den voldsomme Burton-baslyd gengives glimrende af den lille Marshall.
Klassisk Marshall
Klassisk musik med god power kan du sagtens sende mod Marshallen. I denne test valgte jeg 1. sats ”Allegro ma non troppo, un poco maestoso” fra Beethovens niende, Deutsche Grammophon 1977 med Herbert Von Karajan. Det næsten uhørbare intro fra strygergruppen, som pludselig vokser til et stort tutti, kan højtaleren sagtens gengive med masser af nuancer, og man kan også bruge lydkvaliteten til virkelig at lytte efter de forskellige instrumenters vandring og udskiftning mellem de store fællesslag i udbruddene. Indstilling af bas og diskant fungerer også helt fint her, og man kan med lethed høre forskel når man drejer på knapperne, og det er let at finde dén indstilling man synes passer til værket. Der er god punch i bassen når man hører satsen, og det lyder virkelig godt. Men når det er sagt, ville jeg som musikentusiast ikke sætte dette værk på i et lille rum på Marshallen, men derimod på det store anlæg.
Barokmusikken kommer mere til orde, for her skal Marhallen ikke håndtere de helt kraftige dynamiske udslag. Mange barokværker veksler mellem passager i piano og mezzoforte/forte, og denne lidt baggrundsagtige musiktype, er nok dén type klassisk musik de fleste ville vælge i soveværelset med Marshallen og vente med Beethovens store pensel til det store anlæg bliver tændt. Bachs Brandenburg Concerto nr. 3 BWV 1048 med Claudio Abbado blev testet, og her har man mere ro i sindet, for man ved at Marhallen ikke lige pludselig bliver bombarderet med 100 instrumentalisters forte fortissimo-angreb.
Prikken over i´et: AUX-indgang.
Til dig der ikke vil have et stort anlæg i soveværelset, men meget gerne vil have vinyllyd i dette rum, er det rent faktisk en god løsning. Pladespilleren kobles til en lille pladespiller-forstærker med output til phono med minijackstik i enden. Minijacket skal så bare sættes i AUX-indgangen i toppen af forstærkeren, og du er ready to go. Sourceknappen skrues hen på aux, og der er lyd igennem. En pæn og stilet hifi-pladespiller kan fås helt ned til 3.000 kr. og med denne Marshall stående ved siden af, er det både et stilet arrangement og dertil glimrende lyd.
Vinyltesten blev Depeche Mode´s ”Playing the Angel”, og så var der god lyd i rummet fra det opstillet minianlæg. Den voldsomme start, de overtonerige lilletrommeslag og den massive basdybde i første nummer ”a pain that I´m used to” går rent igennem, og jeg var temmelig overrasket over at sidde med en pladespiller, en forforstærker, et minijack-kabel…og vupti, så er der god vinyllyd i rummet…og det ser heller ikke dårligt ud med en pladespiller og en Marshall stående på hylden.
Nice things costs money
Man kan få en del gode bluetooth-produkter til 500-600 kr., og Marshall Multi-room har en vejl. pris på 1.049 kr., og det er da en sjat penge at give. Men det varer ikke længe før man ser pointen i at betale lidt ekstra, og man får hurtigt fornemmelsen af at produktet kan holde i dekader, og at man kan nyde designet, også i fremtiden.
Ulemper…der er ikke mange…
…men der er nogle få ting der kunne være anderledes… det er det evige loading-problem. Det tager cirka 4o sekunder fra du tænder forstærkeren, til den er klar til at blive betjent. Dette gælder også hvis du bruger aux-indgangen. Man skal vente på at dioderne blinker løs og ender i statisk lys som kan drejes mod den kilde du ønsker. Hvis denne Marshall miniforstærker var opfundet i firserne eksempelvis, ville du kunne tænde den med en walkman med minijack, og musikken ville spille ét eller to sekunder efter et tryk på power-knappen. Sådan er det ikke i dag. Men hvis man er lidt large med standby-strøm, og har forstærkeren stående tændt, er det bare at vælge musik på telefonen/computeren, og så er der lyd med samme.
Til dig der vil styre din musik med din smartphone, have kompakt og gedigent design og samtidig god lyd, er Marshall Multi room et produkt som du ikke bliver træt af i længden, og hvor du faktisk glæder dig til at høre lyden. Dog kan der opstå problemer med ældre smartphones, såsom iPhone 5 og 5s som nogle folk har endnu. Her opstået der fejl mellem appen og routeren, og musikken hakker, hvilket bare ikke må ske. Ydermere har disse ældre iPhone-modeller svært overhovedet at finde Marshallen via Bluetooth. Hvis man har disse ældre telefoner, kan man gå på YouTube eller streamingtjenester fra sin bærbar computer og køre bluetooth uden nogle problemer.
RockZeit-testen, sat op mod prisen, lander jeg på 4,5 stjerner for dette lækre og æstetiske lydprodukt.
Summary
Højtaler: Marshall
Multi Room
Model: Acton
– Bluetooth 4.0
– 3,5mm AUX Indgang (kabel medfølger)
– Klasse D forstærkere 2 x 8W + 1 x 25W
– Vægt 3,00 Kg
– Dimensioner: 265 x 160 150 mm
Vejl. pris 1.049 kr.