Nyt Leprous album
Så er der nyt på vej fra det mørke nord.
Norske Leprous har i en årrække haft forrygende travlt med at turnere og indspille plader, imens de samtidig har bygget en solid fanskare op, efterhånden i hele verden. Siden de trådte ud af Ihsahns skygge som backing band i Emperor, har de ikke set sig tilbage. De har med deres kærlighed for melankolske og dystre synth klangflader og keyboard soli med held fået skabt deres helt egen platform i den progressive metalgenre, der jo primært er guitarens højborg. Svenske Opeth, Amerikanske/Canadiske Dream Theater kan selvfølgelig nævnes som absolutte topnavne i forhold til at inkorporere synth i metal, men Leprous går hele vejen.
Einar er overalt
Ofte er det synth og keyboard, der er i forgrunden og guitaren som er i baggrunden, men med en totalt dominerende frontmand/keyboardspiller Einar Solberg, er det dog ikke så mærkeligt. Han fylder meget på alle måder i lydbilledet, både med sine falsetfraseringer, clean vocal passager, samt sine mere grow-lignende brøl. Undertegnede er glad for at hans vokal er blevet markant bedre fra Aeolia (2006) til Coal (2013). Man fornemmer på alle albums, at den mand har ufatteligt mange ideer og han vil gerne fyre det hele af med det samme. Det giver en eminent intensitet, hvad enten der er tale om rolige numre, eller over-the-top numre i højt tempo. Heldigvis virker det ikke som om, han er ved at løbe tør for ideer. Tværtom.
Tour forbi DK?
Vi er mange der glæder os til at høre den ny plade, som Leprous på deres facebook side forkynder, er færdigindspillet. Derudover er der allerede linet op til flere koncerter i 2015, og vi kan selvfølgelig ikke lade være med at krydse fingre for, at Norges bedste (dog ikke mest indbringende) eksportsvare gæster Danmark, som de har gjort tidligere. Indtil videre har de ikke opdateret deres tourside, men hold øje med den, eller deres facebok side, som de ofte er bedre til at benytte end deres officielle hjemmeside.
Deres live optrædener er et af deres særkender, og til sidste koncert på dansk grund, i Beta den 28. september 2013, viste de, hvordan man i en skotøjsæske, kan levere en fuldt ud urealistisk god lyd.
Her til slut er der lige en appetizer fra deres anmelderroste debut album Tall Poppy Syndrome:
Skriv et svar