Vi har lyttet på Silhouettes debutalbum “Die the Fire”, der er en EP på seks numre. Der er tale om et ret interessant nyt bekendtskab, da Silhouette på deres egen upolerede facon integrerer forskellige rockstilarter på en ligefrem og næsten nonchalant måde – ikke mindst i kraft af forsanger Tobies uslebne britisk-punkede vokal.
I Lost My Leg
Silhouette, er et dansk såkaldt dark rock bands, som startede med at De Herrer Tobie og Tommie mødtes i 2012, og begyndte at skrive numre sammen. Ord som halvfjerdser- og firserrock, okkult, psykedelisk, melankolsk bruges af Stone Solid Press til at beskrive bandets særegne sound. Der er en afslappet stemning over udførslen; ikke at der savnes dynamik og intensitet, slet ikke, men mere som, at bandet ikke er synderligt bekymrede over, om de lige følger en skabelon eller om det lige er the shit, det de gør. Den måde Hammondorglet får plads uden at der er manipuleret med lyden, men bare lyder som et orgel, siger en del. De kan godt lide de klassiske hardrock instrumenter, de klassiske virkemidler og de holder fast ved elementer som virker for dem. Det sært pumpende og vuggende nummer ”Autolatrist”, minder altså om et sørøverskib i søgang, med pirater som skråler ” Lucifer Set Fire In My Eyes!”. Hvis man kender Dropkick Murphy, ikke mindst deres ” I’m Shipping up to Boston” ved man, hvilket attitude jeg taler om.
Der er ofte et par tempo og genre- eller karakterskift i deres numre, hvor man i starten tænker, come on, det er lige klodset nok, det kan man ikke, man kan ikke gå fra Floyd til Sabbath harmonik næsten uden varsel, men det kan man altså, og efterhånden vænner man sig til det, som noget der egentlig passer fint sammen.
Rockstar material?
Det lyder ikke som om, de har planer om at erobre verden, det lyder mere som om de gerne vil erobre et par værthuse hen af vejen og se hvor det fører hen.
Silhouette’s EP er en dråbe i havet. Der bliver udgivet utroligt mange EP’er af danske up-and-coming håbefulde bands og EP’en synes mere og mere at være det format, som man kan bekoste, både i tid og penge, når man formentlig også lige skal være pædagogmedhjælper, bankassistent eller Falckredder. Man har en drøm og man forfølger den og håber på at det bærer. Eller gør man? For hvor mange udøvende musikere er det en drøm at blive rockstjerne? Hvordan er man en stjerne? Er det smørrebrød i Grøften sammen med en realitykendis, som også har brug for at blive knipset?
I dag er man vel dybest set rockmusiker/entertainer for dem der gider høre på ens sange, og det er vel i sig selv ok? Var det ikke også sådan det startede? Aftalen er, at man lige som med så mange andre fritidsinteresser, selv betaler en stor del af gildet; kun de færreste diskoskastere bliver sponseret af Team Danmark, kun de færreste autodidakte dramatikere får lov at skive for et teater og kun de færreste som går på skuespillerskolen havner i Broen eller HBO. Sådan er den aftale bare skåret.
Derfor skal man vide hvad man vil inden man går i gang. Det tror jeg godt Silhouette ved.
Fyraftenspirater
Silhouette ånder af autenticitet. Ikke fordi jeg tror, at det vil bringe dem helt til Wembley stadion. Det gør det nok ikke, og måske er det det, jeg godt kan lide med denne EP.
Det lyder ikke som om, de har planer om at erobre verden, det lyder mere som om de gerne vil erobre et par værthuse hen af vejen og se hvor det fører hen.
Produktionen er ikke helt flawless, vokalen kan nok godt være bedre, ikke mindst fordi man er vant til at alt er renskuret, og at netop alt det autentiske er vasket væk med Bamseline. Det problem har vi ikke her. Jeg er ikke helt sikker på, at alle Tobies tonale eskapader er lige tilsigtede, men jeg synes til gengæld heller ikke, at der skal autotunes noget som helst, eller at Tobie skal gå til sangundervisning. Det ville være synd.
Faktisk er det en rigtig omgang skurvognsrock og disse glade rockkanaljer virker ikke som om de gider spekulere i, hvordan man bør følge standard hardrock skabelonen eller hvilke revolvertrick, som er out of date. Det virker ikke som om der er mange namedroppere i bandet, bortset fra at alle nok kender Tony Iommy, Gilmore og måske et par britiske punk band.
Men Silhouette kan til gengæld reelt skrive sange, som man kan huske og som minder om noget man har hørt før uden at det lyder uoriginalt. Der er noget særegent over dem og det vil jeg gerne, midt i den lidt rå produktion, have lov at belønne. Numre som “Infernal Eternal” og “Die The Fire” og det delvist Pink Floyd inspirerede “One With Michel” udstikker retningen, og lover godt for Silhouettes fremtid, samtidig med at alle seks numre lyder som gode livenumre.
Faktisk vil jeg virkelig gerne høre disse fyraftenspirater live, og jeg vil også gerne have, at Silhouette får en fremtidig plads på søkortet og at de ikke drukner i det store rockhav. Undskyld det vandede billedesprog.
Fakta
Die The Fire blev udgivet den 13.11.2015, og promoveret via Stone Solid Press og er tilgængelig via soundcloud.
Numre:
1. Infernal
2. What I Became
3. Die The Fire
4. One With Michel
5. The Great Orange
6. Autolatrist
Medlemmer:
Tobie: sang og bas
Tommie: trommer, kor
Stefan: guitar, lapsteel og kor
Eric: orgel/keys, guitar og kor
Skriv et svar