Lørdag aften stod det på hele tre dødsmetalbands i Musikhuset Elværket i Helsingør. Stemningen i den gamle bygning var lige i skabet til at huse langhårede metalmennesker fra helvede. Alle bands leverede noget der var fremmødet værd, og man var ganske mættet af metaltoner, da koncerten sluttede ved et-tiden om natten.
Shamash
Jeg kommer ind i Elværket under lydprøven til Shamash. Maskingeværs-trommerne med 8-10 lilletrommeslag i sekundet, fyres af , og bagefter går bandet på med samlet lydprøve. Det er voldsom Volvo, og som traditionen byder, kan man ikke læse logoet på bagtæppet med mindre man kender navnet. Hæ, det skal nok blive en ond aften.
Da Shamash kom tilbage, var det med krigsmaling i ansigterne, og de gav den fuld gas, som om de spillede for 25.000 mennesker…der var så kun 25 mennesker, men sådan er det jo nogle gange. Deres lyd var ok, og de spillede ganske tight, og samtidigt med en autentisk øvelokaleenergi hvor instrumenterne smeltede godt sammen til én enhed. Trommeslageren var skabt til genren, og han tonsede afsted med teknisk brillance og præcision. Han havde en gulvtam på sin venstre side, og det så ud som om at trommesættet ikke var stillet ordenligt op, men det var det i dén grad. Han blev suppleret af en krydret bas, og de to guitarister, hvor én faktisk var en kvinde, og de havde godt styr på strengene, og der var en konstant væg af lydtrykkende metaltoner.
Nogle af Shamash´s langsomme riffs var lidt Mercyful Fate-inspireret, og det klædte musikken. Dog svingede de ikke så godt, når der var langsomme tunge rytmer. De var lidt bedre når det kom op i maskingeværstempo.
Rygning forbudt…
…stod der på flere skilte i den lille sal. En sal der minder lidt om Loppen på Christiania..og stemningen af dette var der også… ved første beat fra scenen, lugtede der prompte af hash.…rygning forbudt…yeah right…
….ganske fed opvarmning. 3.5 stjerner til Shamash.
Orm
Folk står og drikker lidt øl og snakker, og pludselig uden varsel, slås en power-akkord an, og Orm står på scenen og har allerede intens og skarp lyd. Et lille intro starter op før det går rigtigt i gang. Med 9 stearinlys på scenen og et ondt bagtæppe, har de lagt stemningen og lunten tændes til “Blood of Your Blood”. Der er tempo og intensitet for alle pengene, og dobbeltpower i vokalen. De to guitarister stod nemlig i hver side af scenen og synger lead på samme tid, hvilket der blev brugt i alle numrene hos Orm aftenen i gennem. En fed idé når nu vi er i growlvokalverdenen, for der er ikke decideret tonesammenstød, men en masse lavfrekvens-overtoner som sagtens kan støde sammen og danne én samlet lyd. Nummeret bliver langsomt og tungt i enden, og døde til sidst ud.
Menneskets ophøjelse til gudestatus
I “Apotheosis” blev der startet ud med et clean-guitar-akkord-brydnings-doom-intro, og det havde en god klang i rummet. Efterfølgende kom der en god afveksling med en del riffs og overgange, inden vokalen kom på.
Omkring halvvejs gennem nummeret kom en lidt Candlemass-agtig dvælende guitarduet, endda også 6/8-delsrytme som de svenske tungjävla tit gør. Det voldsomme i nummeret blev nulstillet med denne duet, for at blive bygget op igen, til noget der lød som noget med mange skarpe tænder og vrede som ind i helvede.
Nummeret “Temple of the Deaf” skal også lige nævnes, for det var godt nok sejt. Især det Poessessed-agtige enstrengsriffs, som bare er kommet igennem modernismemaskinen, og er blevet til 5/4-dele med det resultat, at det bliver et endnu mere ondt og nervøst musikalsk death metal udtryk. Faktisk et temmelig progressivt death metal nummer som Orm har fået lavet her.
Fed koncertoplevelse
Et bagtæppe og stearinlys på scenen passede godt til Orms mørke univers, og bandet var i form til at fyre den af. Lyden var både gennemtrængende og ulmende på samme tid, og den passede godt til Orms stil. Man kunne se på musikerne at de kommunikerede, for at lande godt på de vigtigste markeringer, og det var fedt sammenspil fra start til slut.
Vokalsiden var dog ikke så gennemtrængende som instrumenterne, dog kunne man godt høre brugen af to leadstemmer oven i hinanden, men der kunne godt have været mere power på vokallyden. Og så savnede jeg lidt mere variation i vokalbilledet. I det lange løb blev det lidt monotont…men det er småting, for det var en mørk mørk koncertoplevelse.
4.5 stjerner til Orm-koncerten.
Solbrud
Velkommen til Skyggeriget
Ole Luk står med ryggen til publikum som en statue, mens et intro med clean guitar ulmer op i ”Skyggeriget” . Nummeret går godt i gang, og han vender sig mod mikrofonen, og et smertensskrig suser igennem det lille lokale. Mærkeligt nok er Orm-bagtæppet der stadig, og hov…Ole Luk har en Orm T-shirt på…stenet.
Stroboskoplys i loftet intimiderer vores udsyn, og en ventilator blæser ude fra højre side og tager fat i det lange hår, som der er en del af på scenen, og røg og damp hvirvler rundt i rummet. Der er færre mennesker nu, end da der var under Shamash´act…mystisk…men det afholder ikke Solbrud i at arbejde for, at få det makabre musikalske udtryk til at eksplodere udover den lille skare.
Mean minimalisme
Generelt for Solbrud, køres ultrasimple riffs, som trommeslageren kompenserer for ved at lave slagfyldige rytmer, og også med små genkendelige motiver i tam’erne, og det er med til gøre musikken dommedagsagtig og krybende ondt. Cirka 8 minutter inde i “Skyggeriget” dalede vi ned i et sort hul og hørte tunge simple guitarfigurer og tunge rytmer. Den lange instrumental-passage ulmede godt, og krøb ind under huden, og byggede op til et par klageskrig fra Ole Luk. Langsomt blev de mystiske guitartoner til et reelt riff, og der kom nogle akkordfornemmelser, som løftede nummeret til et godt højdepunkt henimod slutningen…som var et øreskærende guitarhyletonevirvar .
Ødelagt association
Et stakkels levn fra 80´erne hang i loftet i koncertrummet, og lørdag aften fik ordet discokugle en ny betydning, og hermed en helt ødelagt association til denne! Den reflekterede kun få skarpe skær i halvmørket, og den lignede en sort planet der sendte faretruende lysstråler over folk, mens Solbrud udbrød i en storm af tæskende rytmer, og vanskelige strengevridningsriffs.
Hells bells
Nummeret ”Sidste lys” startede med blide, men foruroligende akkorder fra en guitar, spillet med anslag der fik det til at lyde som klokker, og jo længere tid det varede, jo mere vidste man at der blev kompenseret i den anden ende med metalvold og død. Og det fik vi så i dette slagkrafitige lydmurshelvedesnummer. Et næsten uidentificerbart riff kom på, og det endte med at få et smertensskrig oveni…naturligvis.
Ur-ondskab
Solbrud er et unikt band som, trods de mange eksisterende dødsmetalgenrer, har fundet deres niche. Med ikke så mange breaks og rytmiske markeringer, har Solbrud formået at skabe en tranceagtig musikalsk stil, som til tider næsten lyder afslappende, når man vel og mærket har vænnet sig til lydbilledet.
Smerten i vokalen er også uden for naturen, og man skal ikke forsøge at finde svar på hvorfor det lyder sådan, for det virker som en slags ur-ondskab som ikke kan tæmmes. Live-præstationen var ganske glimrende, og der var fin nok lyd, men den kunne godt være bedre. Der er forskel på studieudgaverne og liveversionerne, for de få men vigtige akkordstrukturer, forsvinder lidt live, og det gør det lidt svært at kende forskel på numrene.
Men generelt var det var bare en fed koncert, og Solbrud skal have 4 stjerner for lørdagens koncert i Elværket.
Jeg mødte Ole Luk før koncerten, og jeg spurgte ham om han havde en sætliste ved hånden som jeg kunne få. Det havde han ikke, men han fandt en sort tusch og et papir frem…og det var ikke ligefrem formskrift der blev skrevet med….
….det er eddermaneme True Metal!
Vellykket metalmaraton
Tre bands i Musikhuset Elværket i Helsingør:
Shamash, Orm og Solbrud.
Tid: lørdag den 25. november 2017.
Shamash:
Line-up
A. – Lead Vocals and Guitar.
Lake – Guitar.
Frygt – Bass and backing vocals.
Arent – Drums.
Orm
Sætliste:
Blood of Your blood
Serpent Mother
Ancient Echoes
Apotheosis
Ny sang
Temple of the Deaf
Solbrud:
Sætliste:
Skyggeriget
Afbed
Besat af mørke
Sidste lys
Dødemandsbjerget
Line-Up:
Ole – Vocal & guitar,
Adrian – Guitar,
Tobias – Bass,
Troels – Drums