De esoteriske progressive pathosrockere fra Tyskland, Subsignal, har omsider fundet hjem, siden det legendariske Sieges Even desværre imploderede i 2008. Efter tre rimeligt overbevisende udgivelser, virker det som om, at sanger Arno Menses og guitarist Markus Steffen & co, har forliget sig med deres fortid og derfor kan favne den intense sound fra Sieges Evens Arno Menses-epoke.
Bare lige kort: historien om Subsignal bør starte med Sieges Even, et band der langt nede i det gråbrune koldkrigsstartfirser-Tyskland tumlede rundt med deres mærkelige metal i bandet Sodom, et navn de delte med et vist andet band. De landede på navnet Sieges Even, og har med skiftende besætninger – ikke mindst kontroversielle sangervalg – eksperimenteret med vidtgående genrerblandinger på et, med tiden, vanvittigt højt niveau.
Akvarelmetal
Ved bruddet hankede Menses og Steffen op i hinanden og udviklede gradvist Subsignal. Duoens åbenlyse hang til Sieges Evens mere melodramatiske, filosofiske, spirituelle, holistiske og svulstige elementer blev søgt forfinet og pakket ind i en klart blødere, spinkel og tilgængelig lyd end med Sieges Even, og det blev efter min mening lidt for fortyndet. Menses spinkle og rene stemme har behov for tungt modspil, og det har ikke været tilfældet på alle Subsignals numre, skræmmeeksemplet må være duetten “The Stillness Beneath the Snow “, som er virkelig smuk – og passer perfekt til en Sissel Kyrkjebø CD. Det har ofte været en torn i øjnene på mig, at jeg måtte “nøjes” med Subsignal, da Sieges Even fremstod utæmmelige og anarkistiske og tabet af den frygtindgydende rytmesektion, de virtuose brødre, Alex og Oliver Holzwarth, hhv. trommer og bas, har indtil nu ikke ladet sig erstatte. Heldigvis kan man også i Subsignal skifte medlemmer ud, og det har Menses og Steffen gjort med denne udgivelse. Og et eller andet er der sket.
Hunting High And Low
Steffens guitar skaber alt det som Menses stemme har brug for i kulissen, alt fra rislende vand til fygende snestorme, regn, torden og lynild.
Bunden i Subsignals sound er blevet mere brutal, sangene stadig dybt åndelige og drømmende, men mere mørke og med mere tyngde, mere nærværende og pågående. Et nummer som “Ashes Of Summer” tordner derudaf fra start med et voldsomt og harmonisk udfordrende guitarriff, som skærer i ørerne. Senere når nummeret helt ned i dynamik med en smuk instrumental passage, herefter er det atter helt oppe at ringe og… wow, en dissonerende vokallinje ved 5:00; der presser de sgu lytteren, hvilket er herligt.
Menses leverer albummet igennem en pragtpræstation og hans korstemmer er som indianerkor i vinden. Steffens guitar skaber alt det som Menses stemme har brug for i kulissen, alt fra rislende vand til fygende storme, regn, torden og lynild.
På “Beacon…” generelt er der virkelig kastet alt ind i numrene, alt hvad den kan trække af melodiske passager, temposkift, dynamik og plads. Plads til at instrumentalisterne kan udspille sig. Der males indre billeder med svung og med poetiske penselstrøg; som en hvidhovedet havørn dykker vi ned i dalen det ene øjeblik og flyver helt op til bjergenes tinder det andet øjeblik for at sætte os ved siden af en mediterende shaman, inden vi drager afsted mod stjernerne (pludselig kommer jeg til at tænke på AHA’s alt for oversete nummer “Hunting High And Low“, et lidt aparte format for et popnummer, men med virkelig mange interessante udtryk og formled, prøv at tjekke det).
Mere bøf
Rytmesektionen følger stemningen med en ninjas præcision og veksler mellem legende let til dyb og tung. Ralf Schwagers bas har nogle særdeles bløde og rumlende dybe toner i sig, der er virkelig bøf i den bas. Samlet har Subsignal som band ramt et udtryk, der heldigvis integrerer den intense sound fra “Paramount” og “The Art of Navigating by the Stars” på en frisk ny måde. Her er der også plads til synth, stryger og klaver, hvilket giver flere facetter og en ekstra dimension, hvorved de er i stand til at skabe alle de drømmebilleder, som de vil.
Det er svært ikke at kunne lide “Everything Is Lost”, som er et skoleeksempel på at blande to vidt forskellige udtryk; det ekstremt catchy rene og poppede guitarintro minder vel om noget irish folkpop, men afbrydes af en klassisk metalvæg, der rumler et stykke tid, før begge komponenter smeltes sammen i et bizart udtryk. Subsignal er sgu modige.
The Beacons Of Somewhere Sometime
I Subsignals univers er der højt til loftet, store armbevægelse og visioner i bredformat
Med så store armbevægelser som Subsignal har, var det vel bare et spørgsmål om tid, før de lavede deres egen Magnus Opus, deres eget store værk, deres monument over – dem selv.
“The Beacons Of Somewhere Sometime” er titlen på albummet men også titlen på deres gigantnummer på over 23 minutter. Det er simpelthen et progressivt rockmesterværk. Det er sindssygt stemningsfuldt, det vælter ned over lytteren med komplekse led og figurer og udføres stramt og sikkert. Det introduceres med en moduleret version af den letgenkendelige melodi fra albummets første nummer “The Calm”. Melodilinjen spilles flere gange i løbet af nummeret. Nummeret er et tungt fodslæbende monster, men stadig elegant, når det skal være det og modbydeligt barskt og skræmmende, når det skal være det. Nummeret er delt op i 4 dele, 4 tracks, men i virkeligheden er det et harmonisk kluddetæppe af permuterende elementer, der er i konstant flow.
“The Beacons Of Somewhere Sometime” er måske deres mest organiske, flydende og levende nummer, Subsignal har lavet til dato, taget i betragtning af, at det er en ekstremt stramt produceret lyd. Intet er tilfældigt, men alt er levende og det er lige før man får kuldegysninger.
I “The Path” som er anden del af “The Beacons Of Somewhere Sometime”, bliver det sgu lidt uhyggeligt ved cirka 2:49, hvor nogle sære lyde og klange langsomt bygger op til nummerets mest idiomatiske og ejendommelige formled som rigtig kommer i gang ved cirka 3:00. Et klodset apparat af guitarriffs, doom-agtige trommer og bas, out-of-space kor a la slutningen fra Gustav Holsts “Neptun”, samt forvrængede mandestemmer i bedste Fates Warning-stil . Også denne sekvens gentages i løbet af det samlede nummer.
På et så langt nummer er der konstant udvikling og masser af tid til progression. Der er også masser af tid til at Menses kan folde sig ud og give fuld hals, men også til at han kan ramme noget intimt og synge inderlige og skrøbelige fraser, kun med klaver-akkompagnement.
Rock i konstant opdrift
I Subsignals univers er der højt til loftet, store armbevægelse og visioner i bredformat. Hvis man er vant til – og foretrækker – at et album er elleve forskellige og trimmede hits, så er det virkelig en god ide, at gå uden om denne plade. Det tager lang tid at få et overblik; i starten genkender man elementer, lyde og instrumenter som det, det plejer at være, Subsignals lyd! Men denne plade er endnu mere kompleks og krævende end de forrige: det er egentlig ikke fordi, de hele tiden spiller noget der er svært at spille; de spiller bare så meget og med så mange udtryk HELE tiden. Derfor er det nærliggende ved de første gennemlytninger at hælde til, at de bare gentager sig selv og går i selvsving. Det er bare ikke tilfældet, der er tale om konstant opdrift, albummet udfolder sig, igen og igen, ved tredje, femte, tiende og tyvende gennemlytning.
Men ingen hits. Så er du advaret.
Men her er en teaser:
Fakta
Subsignal – The Beacons of Somewhere Sometime (2015)
Udgives den 30.10.2015 af Golden Core/Zyx Records
Line-Up:
Markus Steffen (Guitars)
Arno Menses (Vocals)
Ralf Schwager (Bass)
Luca di Gennaro (Keyboards)
Dirk Brand (Drums)
1. The Calm
2. Tempest
3. A Time Out OF Joint
4. And The Rain Will Wash It All Away
5. Ashes Of Summer
6. A Myth Written On Water
7. Everything Is Lost
The Beacon Of Somewhere Sometime
8. Part I: Maelstrom
9. Part II: The Path
10.Part III: In This Blinding Light
11.Part IV: A Canopy of Stars
Skriv et svar