Det hypede progrock band The Mute Gods, med sub-top-stjernebesætningen Nick Beggs (kendt fra Steven Wilson og Steve Hackett), Roger King (Steve Hackett) og Marco Minnemann (The Aristocrats, The Sea Within), udgav den 22. marts deres ventede tredje studiealbum “Atheists and Believers”. Og det er en plade, der vokser med opgaven.
Seneste album, med den profetiske men lidet sandsynlige titel “Tardigrades (bjørnedyr) Will Inherit The Earth”, kastede et hav af roser efter sig. The Mute Gods havde derfor noget at leve op til.
Beggs’ poetiske drivkraft er igen centreret omkring verdenssituationen, menneskehedens gøren og laden, politik og medmenneskelighed (han har således helt forbigået de kære bjørnedyr) – og det er jo unægteligt en uudtømmelig kilde. Eksempelvis skærer han det ud i pap på “Envy the Dead”, hvor han beskriver hverdagens meningsløshed, der går hånd i hånd med ensformigheden, dulmende selvmedicinering og hovedpersonen, der opgivende kigger på verdenen i dag og bliver misundelig på de afdøde.
& Friends
For at fuldføre visionen, har bandet gjort brug af særdeles kompetente og gennemmusikalske gæste-kræfter, såsom Steven Wilsons trommeslager Craig Blundell, Rob Townsend, stolte Beggs’ egen datter Lula Beggs, og som det største koryfæ, selveste Alex Lifeson fra det opløste fænomen, Rush.
Lifeson ikke særlig livlig
Med en god samlet gruppe musikere, som ofte medvirker på Steven Wilsons og Steve Hacketts projekter, må man vel forvente komplekse og progressive sangstrukturer, kombineret med æstetiske og atmosfæriske elementer – og alt sammen på et højt niveau. Med et navn som Lifeson som topping, er der blot endnu mere grund til at have skyhøje forventninger.
Derfor kan det ærgre lidt, at Lifeson gæster på singlen “One Day”, som slet ikke indfrier potentialet. Der er tale om et bagudskuende hardrock-fundament med et slow trav på trommerfronten samt et meget monotont akkordbrug og ditto vokallinjer. Alt sammen kan være fint stemningsskabende, men i dette tilfælde lykkes det ikke. Nummeret er mildt sagt kedelig, selvom Lifeson bringer lækker 12-strenget guitar og hans typiske omvendte og idiomatiske akkorder til nummeret.
Anderledes musikalsk underfundig og spøjs er “Knucklehead”, hvor der sker en masse ting rundt omkring i det (helt tilsigtet) konfuse lydbillede, der således fint gengiver teksten. Det hele forenes med lækker lyd og velovervejede kompositoriske strukturer, og man kan sgu høre, at de morede sig.
Prog hvor?
Beggs har bebudet, at denne udgivelse er en smule mere poppet end den forrige, og det skal jeg ikke være sen til at give ham ret i;
titelnummeret er meget let og melodisk med en udpræget happy sound. Det kan egentlig ikke klassificeres som progressiv rock/metal – det er snarere Spock’s Beard uden progressive elementer. Når man har hørt på alle de lækre, men ekstremt enkle harmoniseringer i et par minutter, så forventer man – da vi jo befinder os i en progrock kontekst – at der kommer bare lidt tonale skæverter, men det sker stort set kun et par gange i soloen (som i øvrigt er møgfed). All right, teksten plæderer jo heller ikke ligefrem for splid og kontrast, “.. nothing stands between us, atheists & believers” – og det er da også et dejligt budskab.
Jeg synes, at albummet kommer lidt famlende fra start. Intet er decideret dårligt, men i disse dage er det ikke tilstrækkelig, at rutinerede progressive musikere bare spiller godt og flot. Det skal helst kunne noget mere.
Godt afsluttet er halvt fuldendt?
Jeg synes, at man skal længere ind i albummet før The Mute Gods folder sig helt ud (og så har man også vænnet sig til, at Begg lyder som Mark Rosenér fra det hedengange danske band Jupiter Day). Men så tager de sig også sammen. Faktisk er anden halvdel noget af det bedste og idiomatiske progressiv atmosfæriske rock, som jeg har hørt i en rum tid, i kategorien Spocks beard, Lonely Robot, og ja, Steve Hackett og Steven Wilson.
Den kvalitative tyngde melder sig med den korte, men smukke ballade “Old Men”, hvor strygere, clean guitar, blød vokal og fløjte lyder som om, at nummeret har ligget lige ved siden af King Crimsons “Moonchild”, “I Talk To The Wind” eller “Epitaph” fra “In The Court of Crimson King”(1969). Nummeret glider elegant over i “The House Where Love Once Lived”, som i samme toneart slæber sig søvnigt afsted. Der er passende nok en melankolsk tilbageskuende stemning med et drys af nattetid (ok, jeg skal nok skrue ned for det poetiske billedsprog!), og selvom det ikke just er komplekse formled og rytmer, der står i kø, så tager man ikke fejl af deres evne til at holde dynamik og flow igang.
Dystert er godt
Med “Iridium heart” har bandet trukket den længe nok, og således melder de sig på banen i et dystert, kantet og dystopisk nummer med et skinger og stressende lydbillede. Dette akkompagneres af spacy lyde, der understreger den fremmedartethed, som Beggs har for vane at skrive ind i vor tids verdensbillede. Især med det enerverende synth motiv, som forfølger lytteren fra start til slut, opnår Beggs, at den kyniske paranoia-fornemmelse aldrig slippes.
Med filmiske dimensioner og symfonisk schwung indledes “Twisted World, Godless Univers”, som med sine ca. 9 minutter viser, hvor skabet for alvor skal placeres. De fortsætter det dystre lydbillede og tilføjer nogle udvidede akkorder og effekter, som sender lytteren helt ud i den kosmiske intethed. Det er dybt formørket; ingen tro på menneskeheden her, we are doomed.
Smuk landing
Med en smuk rosin i pølseenden lander vi smukt og professionelt på jorden igen med “I Think Of You“. Jeg sidder lidt og tænker, hvorfor gjorde de ikke bare sådan fra start? Nuvel, The Mute Gods lander noget over middel. Alene anden halvdel sparker tilstrækkeligt meget røv – denne er direkte vanedannende – så herfra får de varme anbefalinger. Ikke de varmeste, men varme nok til at burde kunne optø Beggs’ afkølede verdenssyn.
3.5
Summary
Udgives den 22. Marts 2019 via Inside Out Music
01. Atheists And Believers
02. One Day
03. Knucklehead
04. Envy The Dead
05. Sonic Boom
06. Old Men
07. The House Where Love Once Lived
08. Iridium Heart
09. Twisted World, Godless Universe
10. I Think Of You