
Den amerikanske guitarist og sanger Tom Morello gik på Helvíti scenen kl. 15:30 onsdag, med sin hard rock hær på, udover ham selv, 2 guitarister, bassist og trommeslager. Der var nostalgi fra Rage Against the Machine kataloget, og lidt covernumre hist og pist, krydderet med nogle politiske budskaber. Han vidste præcis hvordan han skulle få hornene op fra det danske Copenhell publikum.
Morello-hæren startede med “Soldier in the Army of Love”, som han også startede med sidste gang han spillede på Copenhell. Morello er, bortset fra rollen som musiker, noget af en karakter i sig selv. Han har stor karisma og han har talegaverne i orden, som bliver brugt til at dele meninger og holdninger til musik og politik, som han er god til at formidle til publikum på en underholdende måde. Derudover er han også bare en guitarist med en hel unik sound med de karakteristiske støj-klik-lyde han krænger ud af guitaren. Onsdag aften var der et sågar et nyt trick for at få disse lyde frem; Morello lagde guitaren for at støjlyde med et XLR-kabel som han slog mod sin hånd, samtidig med at han lavede effekter med pedaler. Det var sgu et sjovt indslag.
Rage Against Trump
Tidligt i koncerten fik vi en antifascist sang, hvor publikum skulle sidde ned og hoppe op når slagordenen blev råbt fra scenen. Så var det også lige surprise; Det alle kan lide til en koncert, er en guitarist som spiller solo med tænderne. Hvor er det bare klassisk stage stage performance. Her var det så med en ekstra overraskelse. På bagsiden af guitaren stod der med stort; Hold fingrene fra Grønland. Folk var selvfølgelig ellevilde.
Der blev dog brugt mere energi på at hylde musiklegender, end at kritisere magthavere. Chris Cornell var naturligvis på dagsordenen, og der blev opfordret til at synge med, da nummeret “Like a Stone“ blev spillet med billeder af den afdøde stjerne på bagtæppet. Carl Restivo gjorde sit bedste for at synge den udtryksfulde rockhymne, som da lød fint nok, men ikke samme liga som Cornell.

Morellos søn, Roman Morello, gav den max gas i cover-nummeret “Mr. Crowley”, i rollen som Randy Rhoads, som spillede med på Ozzy’s soloalbum Blizzard of Ozz fra 1980. Den vellykkede coverversion kørte mens vi så det legendariske billede af Ozzy og Randy.

Dansk folkemelodi…
Det var spøjst da der blev annonceret at der ville komme en dansk folkemelodi fra scenen. Tja, det var såmænd “Killing in the Name” fra Rage Against the Machine solo album fra 1992, som Morello har oplevet danskerne har taget specielt godt imod. Det blev kørt instrumentalt, så publikum kunne synge med i hele nummeret. Det var en fest.
Hold the Line
…nej, dog ikke et covernummer af Toto’s klassiker fra 1978, men derimod en sang med samme titel fra Morellos solo album The Atlas Underground Fire fra 2021. Ikke så klassisk som Toto’s hymne, men ganske fedt, og frækt bare at lave en helt anden type sang, bare med den samme kendte titel.

Massiv Morello
Der var ikke såååå meget “Morello” i sangskrivningen, da der var meget covermusik og instrumental-medley. Det viskede ham lidt ud som kunstner. Han var en glad dreng som tog alle de live tricks frem som han vidste ville fungere under den danske sommerhimmel. Men alle de diverse underholdningstricks, gav et godt flow i koncerten fra start til slut.
Der var god synergi på scenen…et ægte live band!, og det var også fedt at se helt unge og aldrende være sammen om at levere vred politisk rock i underholdnings navn. Lydkvaliteten fra Helvíti kunne man heller ikke klage over (måske lige i “Like a Stone”, hvor Morello lavede åben mikrofon ud til publikum. Det lød ikke så godt).
Men hårene rejste sig tit på mine arme, når der kørte Rage Against the Machine og Audioslave, trods det var instrumentale medley-versioner. Det kan sgu noget det musik.
Energien fejlede ikke noget på scenen. Rocken var massiv i udtryk og alle musikerne var nærværende og åbenlyst glade for at spille for os. Det kunne mærkes.
Jeg ender på 4 skarpe stjerner til Morello & Co.
Summary
Artist: Tom Morello
Copenhell 2026
Dato: onsdag d. 23/6 2026
Helvíti scenen kl. 15:30







