Leprous viser hvor skabet skal stå
Efter en første single, ”The Price”, som varslede et roligere Leprous album end forventet (og ønsket), brager Leprous så atter derudad på andet udspil ”Rewind”, før albummet ”The Congregation” endelig udgives den 25.05.2015.
Vi på Rockzeit redaktion var måske ikke heeelt tilfredse med ”The Price”, på trods af, at mange af Leprous’ klassiske og veludførte kendetegn var fuldt til stede. Vi kan dog ikke lade være med at glæde os afsindigt til ”The Congregation” og især ikke efter at have hørt ”Rewind” igen og igen og igen.
”Rewind” er, som Leprous selv påpeger i deres release statement, en gedigen gennemgang af, hvad Leprous står for – det er Leprous i en nøddeskal, og det kan således ikke komme bag på en, at Einar igen breder sig over alle tangenter, panorerede korstemmer og igen dykker ned i sin sjæls sorteste afkrog.
Einars remser
Einars sjæl – i fald han har en sådan – må bestå af et evigt åbent sår, og ud af det krænges eder og forbandelser og dommedagspoesi. “Rewind” er et minut om at varme op, før at Einar kan boltre sig med erkendelsesfilosofiske ordspil, modsætninger, endelsesrim og metaforer for tid og uendelighed. Ganske få alvorlige musikere kan i dag slippe afsted med at forkynde:
“Build up – tear down
Set free rewind, set free rewind, rewind
The circle is ending
I’m done pretending (left Behind)
Resist to be reputed
Protect the undisputed
Behold your insufficiency
Wishfully
Behold your demolition
Assume There’s no ambition “
Jeg synes, at Einar grundlæggende slipper afsted med det. Nogle gange tænker man måske, hvordan kan det gøre så ondt at fremsige sådanne relativt ufarlige modsætningsrim. Men Einar synger det så ægte, at man begynder at tro på, at ”the circle is ending…”
Telemarkens angstskrig
Overall er ”Rewind” skræmmende – og skræmmende godt skruet sammen. ”Rewind” er sgu en led satan. På intet tidspunkt er der lyde, som nedtoner følelsen af, at alt er fortabt. ”Rewind” er et tålmodigt, ondt og tungt bæst. Det klatrer stejlt opad fra formled til formled og bygger mere dynamik og flere golde og kolde synth-klange på, indtil det folder sig ud ved 2:32 minutter, hvor Einar synger nummerets signaturfrase:
“I am hollow, (ah ah ah aaaah) – none to follow (ah..)
I an hollow – rewind, rewind”
Det er vel det tætteste, man kommer et omkvæd. Akkorderne og Einars melodilinje i ”Ahh…” frasen er bizar og ildevarslende. Frasen gengives en gang mere efter 4:35 minutter, frem til 5:06, hvor Einar i noget der lyder som Telemarkens angstskrig med ordene ”none to follow”, leder os videre over i den afsluttende passage, et Leprous tour-de-force instrumentelt mareridt. Passagen er i bund og grund simpelt bygget op af kraftfulde tordentrommer, under en sælsom dæmonisk akkordrække som understøtter en enkel guitarfigur, der gentages igen og igen. Sådan. Det virker hele vejen igennem og Einar skriger og klager sin nød, og helvede bryder for alvor løs. Og efter cirka 7 minutter er det slut.
Man er faktisk forpustet. Einar kan med fordel arbejde på sine tekster, det ville ikke gøre noget, at teksternes dybde i højere grad matchede musikkens ditto fuldt ud. Men vi er ude i småtingsafdelingen, og samlet set er Leprous igen gået all in, og gået hjem med gevinsten.
Leprous drager på europaturné til efteråret og spiller blandt andet på Forbrændingen den 2.oktober 2015.
Her kan du høre den nye single Rewind
Skriv et svar