TorsdaG aften bød både på bastant og biZar elektromusik til dem som var i HUmør til alternative punk-techno-rock-metal, for der var release på den nye skive “Crocodile Tears” fra danske GZHU. Det foregik hos Nordsø Records i den fjerneste krog af det nordligste København.
Releasefesten var sat i en industriel kulisse der lagde stemning til lige præcis det som vores ører skulle udsættes for; post-punk-tech-overdrive-mixmax. Det var duetaften, for både opvarmningsbandet Recorded Voice, og main-eventet GZHU, bestod af to personer pr. band. Alt dette foregik i den lille vinylfabrik Nordsø Records på Nordsøvej.
Thy Art is Vinyl Pressing
Før musikken blev skudt i gang var, var der et foredrag af ejeren Michael Hjort om vinylpres, og det hele var ganske simultant i process; umiddelbart efter forklaringerne, blev klumper af perfekt vinyl lagt i pressen, og en spilleklar vinyl så verdens lys foran tryllebundede tilskuere. Vinylmasserne afgav små dampe i pressen, og man kunne i bogstavlig forstand lugte musikken i luften.
Recorded Voice
En syngende trommeslager og en elektronikkyndig med spaced solbriller, stillede op på den lille scene som var omgivet af kasser og sække med frisk vinyl. Techmusikken blev spiced op af det akustiske trommesæt, og det var en god blanding af nye og traditionelle lyde. Numrene var også godt lavet, og man kunne mærke at det ikke bare var en opvisning af syrede rytmer og lyde, men det var faktisk god sangskrivning der lå bag. Trommerne var godt spillet, men svingede lidt i tempo og kunne godt have været lidt mere tight da det jo skulle matche de moderne robotagtige musikalske udtryk, som kom fra keyboard og diverse lydmaskiner. De to gutter fik et ordentligt bifald, og de to næste musikere gik straks i gang med at stille op til en ny omgang tech-musik.
GZHU
Liza Rosenbaum Nielsen og Peter Bøggild udgør bandet GZHU, som har nok at se til i deres tomandsorkester med guitar, elektronik, drum sequence, bas og vokal. Nu var det jo ikke en rigtig koncertsal, men lige fra start var der da en lyd som skar igennem lokalet og satte en fed stemning på den lille scene. Og det var i den grad nok kul i ovnen, for de to pæne mennesker forvandlede sig hurtigt til kampklædte musikpersonligheder på den lille scene, og den gode skare på 30-35 mennesker fik incitament til at bevæge sig trods den lumre aftenhede.
Der var lidt tekniske skavanker i lyden som blev rettet lidt til i løbet af aftenen, men det gjorde ikke så meget, for vi følte at vi stod i et musiklaboratorium og var vidner til førstegangsskabelsen af det nye album “Crocodile Tears”. Selvom der ikke var nogen trommeslager, havde man alligevel Peter Bøggild som satte elektronikken igang og skyndte sig at tage ladegreb på guitaren og udnytte sit lille område på scenen til at svinge krop og instrument, og trods Peter kørte på halv kraft denne aften p.g.a af en voldsom forkølelse, var han bare fed på en scene og gjorde det godt.
Få musikere, stort udtryk
De to musikere blev mere og mere varmet op som tiden gik, og guitaren blev i løbet af numrene mere og mere metal-orienteret, og det resulterede i super fed intensitet til at slutte af med, som et brag foran det tilfredse publikum, og det var ikke krokodilletårer da publikum sukkede da der ikke var mere fra GZHU denne aften, for det var i helhed en ganske glimrende releasekoncert i den lille vinylfabrik.
Det var en ganske unik oplevelse at tage ud i det suspekte industrikvarter og få vinylforedrag og få øretæsk af bands som kunne levere en elektromusik som holdt fra start til slut. GZHU er et band som kan holde liv i avantgarde-rocken, og som udfordrer vore kritiske ører som efter hånden har hørt alle genrer.
GZHU formår at levere en stor lyd trods den beskedne besætning, og de fylder i performance som et helt band på scenen, så der mangler absolut ikke noget. RockZeit anbefaler på det kraftigste at slå til hvis man støder på en koncert med bandet.
Her er hvordan torsdag aften hos Nordsø Records så ud;